top of page

Bättre gevärsskytte - tre övningar du kan göra

En av de bästa sakerna med jakt är att det aldrig är över – det finns alltid en kommande säsong, ett annat viltslag och ett annat sätt att ta sina färdigheter till nästa nivå. Denna lågsäsong kanske det är läge att planera in lite gevärsträning mellan grillningen och abborrfisket. Hagelskyttar känner till vikten av övning, och även om modern optik gör kulskyttet lite mer förlåtande än förr så har självbelåtenhet aldrig fällt en bock.

 


Öva som du jagar

Gevärsövningarna nedan kommer att göra dig till en bättre skytt men du kanske upptäcker att varianter av dessa övningar är mer användbara för din specifika situation. Hur du än väljer att öva, införliva alltid två nyckelprinciper i din rutin: press och realism. Bara de mest rutinerade och vältränade jägarna kan fälla en fin bock eller drömgalten med bibehållen vilopuls. När du lägger an ditt gevär måste du vara beredd att palla för trycket, så gör vad du kan för att öka din puls medan du tränar.


Att lägga till ett tidsinställt element är ett enkelt sätt att göra detta. Ge dig själv mindre tid än du tror att du behöver och se vad som händer. Även om du inte hinner skjuta innan klockan ringer har du ökat din puls och tvingat dig själv att prestera under press. Fysisk ansträngning är ett annat bra sätt att öka insatsen. Det är inte på alla skjutbanor som man har möjlighet att sprinta till parkeringen och tillbaka innan man skjuter, men om man kan höja sin puls med några armhävningar eller höga hopp kommer man bättre att simulera sitt fysiologiska tillstånd med den där drömbocken i hårkorset.


Se filmen Skytteträning inför jaktsäsongen

Missa inte kampanjen på Jaktjournalen!


På tal om simulering, försök att återskapa de typer av skott eller jaktsituationer som du sannolikt kommer att ta under jakt. Jakten är oförutsägbar (vilket ju är en av anledningarna till att vi gillar det), så ibland är det omöjligt att gissa sig till den här delen av träningen. Men det finns några saker du förmodligen känner till. Om du ofta jagar bock på hyggen kanske inte frihandsskott kommer bli ditt största fokus. Om du mest pyrschar dovvilt genom skogsdungar så är kanske inte heller liggande skytte är så viktigt för dig.

Ett annat sätt att lägga till realism till din träning är att använda din vapenrem eller hölsterryggsäck för varje skott. Om du bär ditt gevär i en rem kan du öva på att flytta geväret från bärläge till skjutläge. Genom att göra den här rörelsen smidig och säker kommer du snabbare att nå målet och öka dina chanser att göra ett bra och säkert skott.


Poängen är att man kan anpassa övningarna nedan för att lägga till press och realism. Det kommer att göra dina träningspass mer effektiva och hjälpa dig att bli mer framgångsrik när hösten väl rullar in.



Övning 1: Stödben

Du kanske inte bär med dig stödben under jakten men det är fortfarande ett bra verktyg för att simulera trädgrenar, staketstolpar och andra improviserade skjutstöd.


Börja med stödet i sitt lägsta läge. Placera en sandsäck ovanpå stativet för att ge ditt gevär en plats att vila på. Gå fram till stativet med ditt gevär, lyft upp geväret och sätt dig i en stabil knäställning. Höjden på ditt stativ kommer att diktera typen av position, men om du kan vila din bakre armbåge på ditt knä kommer en ”omvänd” knäställning att vara ditt mest stabila alternativ.


Vid det här laget kan du bestämma avståndet och hur många skott du vill ta. Jag gillar att ta ett enda skott mellan 100 och 200 meter och fokusera på att sakta ner min andning, följa igenom med avtryckarfingret och hålla kinden kvar mot kolvkammen efter att jag har avlossat skottet. Här kan man repetera övningen tre gånger till och varje gång resa sig upp och börja om övningen med geväret i rem över axeln eller i hölsterryggsäcken.


För de sista två skotten tar jag ett enda skott som tidigare och tar sedan ett uppföljningsskott för att simulera ett tvåskottsscenario.


Upprepa samma sexskottsserie men höj stativet till medelhöjd för dina nästa sex skott och en stående höjd för dina sista sex. Man kan justera svårighetsgraden genom att ställa in stativet på mer eller mindre besvärliga höjder. Genom att skapa en så stabil skjutposition man kan på varje höjd så kommer man att vara bättre förberedd att använda vilket stöd som helst under jakten.



Övning 2: Ropa ut avståndet (frihandsskytte)

Oavsett om man kallar det frihandsskytte eller bara stående skytte är det svåraste skyttet alltid det där man saknar stöd. Men ibland är det vad jakten kräver så det skadar inte att ha övat.


För att öka dina chanser att lyckas bör du hitta en kompis som också vill förbättra sitt frihandsskytte. Ta er till en bana med mål på flera olika avstånd inom 100 meter. Stå vid skjutlinjen med ditt gevär i ”bärande / färdig” position, som om du smyger över ett fält som sannolikt innehåller ditt byte.


Kompisens jobb är att ropa ut målavståndet, och ditt jobb är att ta ett frihandsskott på det avståndet inom en viss tid. Du kan kalibrera svårighetsgraden genom att justera tiden, målavståndet och målstorleken, men den här övningen kommer att simulera ett snabbt frihandsskott på kort distans.


Naturligtvis uppmuntras konkurrens starkt. Se hur många av fem skott du kan sätta och se sedan om din kompis kan slå dig.




Övning 3: Känn dina gränser

Det finns fyra grundläggande skjutpositioner: liggande, sittande, knästående och stående. Innan du ger dig ut i fältet är det viktigt att veta din maximala räckvidd med varje.


Hitta din baslinje genom att ta tre skott i varje position på bekväma avstånd och mot mål som simulerar det vitala området för ditt måldjur (hjort är cirka 40 cm, älg är 60 cm etc.). Här är det såklart bäst med naturtrogna skjutmål, t.ex. dessa i kanalplast från targets.se Om du sätter alla tre skotten, flytta målet längre bort. Om du missar ett, flytta målet närmare.


När du har den här baslinjen kan du arbeta för att utöka ditt räckvidd. Att ta tre skott i varje position kommer att förbruka mindre än en enda låda ammunition, men det kommer att ge ovärderlig information om vilka skott du kan ta - och vilka du inte kan. Plus, att tvingas sätta tre skott i rad kommer att lägga press på varje skott och bättre simulera ett verkligt jaktscenario.


Vår ambassadör Ida Karlsson

Sista skottet

Med vilken som helst av dessa övningar kan du få din ammunition att räcka längre genom att inkludera tomhylsor eller klickpatroner i varje set. Du kan också spara pengar genom att använda en .223 Rem. eller en .22 LR istället för ditt klass 1-gevär. Man bör fortfarande spendera tid bakom avtryckaren på det jaktgevär som man kommer använda under jakten men avfyrningar med vilket gevär som helst hjälper dig att bli en skickligare skytt.


Under varje övning, fokusera på grunderna. Skapa en stabil skjutposition, kontrollera din andning och fokusera på att krama avtryckaren utan att störa siktet.


Att öva på dessa grunder inom dessa tre övningar kommer att göra dig till en mer exakt och självsäker kulskytt och så länge du kan komma inom räckhåll kommer det hjälpa dig att bli mer framgångsrik under nästa års jakt.


Några produkter som kan hjälpa dig under skytteträningen finner du nedan.




Hur många skott skjuter du under sommaren för att öva inför hösten?

  • 0-49

  • 50-99

  • 100-249

  • 250-499


443 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page